we dont speak the same language anymore – 55 Jahre Galerie Peithner-Lichtenfels – looking forward

November 25th, 2016

55 YEARS – LOOKING FORWARD

eine Ausstellung anlässlich des 55-jährigen Bestehens der Galerie mit:
Sabine Bitter & Helmut Weber, Jason Bunton, Rouven Dürr, Michael Endlicher, Christian Frosch, Die 4 Grazien, Harald Gfader, Tatjana Hardikov, Tobias Hermeling, Johanna & Helmut Kandl, Bodo Korsig, Martina Menegon, Jürgen Paas, Niki Passath, Oliver Ressler, Isa Rosenberger, Dirk Salz, Sommerer & Mignonneau, Christian Stock, Gerold Tusch, Jan Maarten Voskuil, Anna Werzowa

Anlässlich ihres 55-jährigen Jubiläums präsentiert die Galerie Peithner-Lichtenfels eine repräsentative Auswahl des Schaffens der KünstlerInnen ihres Programms. Anstelle eines Rückblicks soll die Neuausrichtung der Galerie im Vordergrund stehen, die neben den sich einer minimalistischen Bildsprache verpflichtenden malerischen und skulpturalen Positionen auch eine politisch reflexive und medienübergreifend arbeitende Gruppierung an KünstlerInnen versammelt.

Die Auseinandersetzung mit Malerei und ihrer Grundparameter, die in der Kunst seit dem 20. Jahrhundert analysiert und dekonstruiert werden, zeigt sich bei den Künstlern Christian Frosch und Christian Stock, die beide 2011 an der richtungsweisenden Ausstellung „Farbe im Fluss“ in der Weserburg in Bremen vertreten waren – ebenso eine Jubiläumsausstellung, die internationale KünstlerInnengrößen der letzten Jahrzehnte mit einem minimal-malerischen und abstrakt-reflexiven Ansatz versammelte. Bei beiden Künstlern stehen die physikalischen Eigenschaften von Farbe im Vordergrund, wodurch sich wie auch bei Jan Maarten Voskuil meist skulpturale Formationen ergeben, die das klassische Tafelbild verwehren und kontextuelle Verschiebungen des Farbauftrages bewirken.

Farbe steht auch im Vordergrund der Arbeiten von Jürgen Paas, der das Trägermaterial fokussiert und Archiv-ähnliche Situationen erzeugt, die auf die Minimal Art rekurrieren und einen industriellen Charakter mit klaren Ordnungsprinzipien vorweisen. Die Reflexion bzw. spezifische Fokussierung eines Mediums wird bei einigen der KünstlerInnen mit einer linguistischen Ebene verbunden, wie etwa in Michael Endlichers Textbildern und Textobjekten.

Sprache als Element zur Konstruktion von Geschichte und einer alternativen Lesart dient als wesentliches Element in Isa Rosenbergers Videos, die sich einer Oral History Methode bedienen. Parallel zu Rosenbergers politischer Bildsprache verwendet Oliver Ressler in vielen seiner Videos ebenso die Methode des Interviews, benutzt aber auch das Medium Fotografie, um den Einfluss dominanter Herrschaftsverhältnisse auf Wirtschaft, Kriegsszenarien und Naturveränderungsprozesse zu analysieren. Sabine Bitter und Helmut Weber verhandeln auf fotografischem Terrain jene sozialen Strukturen, die Architektur durchdringen. Die Beschäftigung mit modernistischen Raumverhältnissen richtet sich dabei auf unterschiedliche Sozialitäten, durch die historisch zentrale Bauten und Räume konstanten Veränderungsmechanismen unterworfen werden.

In langjähriger Tradition bedienen sich Helmut und Johanna Kandl einer erweiterten Medienpraxis, die individuell oder gemeinsam Malerei, Fotografie, Video und Text miteinander verquicken. Auch hier steht die Inkongruität einer ökonomischen Realität mit den sie durchdringenden neoliberalen Verheißungen im Vordergrund der Betrachtung, die von beiden KünstlerInnen stets bildlich und textlich verarbeitet wird.

Die KünstlerInnen von GPL contemporary setzen sich mit unterschiedlichen Ebenen der Bildanalyse auseinander, die von der klassischen formellen Betrachtung künstlerischer Medien bis zum sozialen Gebrauch von Bildern reicht, deren Aussagekraft in bestimmten sozialen, ökonomischen und politischen Entitäten reflektiert wird. Hinsichtlich der Wiener Galerienlandschaft zeigt sich eine große Bandbreite vor allem österreichischer KünstlerInnen, von denen speziell in jüngster Zeit wesentliche Positionen aufgenommen wurden, die das Profil der Galerie auf internationalem Niveau schärfen. Das Programm der Galerie wurde hinsichtlich seiner Geschichte zwar verschlankt, gleichzeitig aber auch erweitert, um an aktuellen Debatten innerhalb der zeitgenössischen Kunst teil zu haben.

Dr. Walter Seidl

http://www.gplcontemporary.com/

1st Longli International Media Art Festival, Guizhou, China

October 25th, 2016

„the entertaining aspect of destruction“, 2016 @ artificial retirement group exhibition, flux factory 19.8.2016

August 24th, 2016

the entertaining aspect of destruction, 2016

In this participating performance which involves humans and a machine the main interest is into looking at the entertaining aspects of destruction. Everybody is afraid of having an car crash, but whenever we watch a car race on television, somehow the most interesting end entertaining part happens, when a crash happens. Here in the United states there is even a culture in destroying cars during a race, the so called destruction derby, where the main goal is to be the last car driving on the race course.

There is a remote controlled toy car which is converted to contain color in different containers which will be driven against a wall, while driving thru some painted surface to visualize the path the car drove. The remote control will be passed by to visitors until the car is not able to drive anymore and is completely destroyed. A collective act of destruction.

https://medium.com/artificial-retirement/interview-with-niki-passath-cc78d957a6e7#.9mdo9vprl

http://www.fluxfactory.org/upcoming/artificial-retirement/

http://medium.com/artificial-retirement

“dazwischen”, 2016 @ 3459 group exhibition, flux factory 10.8.2016

August 12th, 2016


		
		
		

dazwischen 2016
„dazwischen“ (between) is an autonomous, interactive installation which includes a drawing robot and a visual interpretation system of what happens on the two locations of the exhibition. The installation monitors via facial recognition the positions of visitors and artists in both venues by observing the streams and the real space here in New York and in London. Thinking about that most creative processes occurs in between communications and in between people while communicating, I want to visualize these connections. My theory is that it is not possible to really precisely understand what someone means during an conversation because of the inaccurate and ambiguous character of language itself. So it seems that most „ideas“ develop themselves during this process of misunderstanding and trying of understanding.
The painting robot (a so called polargraph system) consists of two motors, mounted on a wall, which have strings attached to each other which are connected with a color dispensing device. the movement of the motors define the position of the dispenser unit on the wall. While observing the positions of people in space the machine maps this places in a two dimensional space and draws the connection between the last two faces it detects in the multidimensional space. So a network of connections develops itself during the time of the exhibition.

3459 is the first collaboration between RELAPSE Collective and curator Emireth Herrera. The exhibition aims to connect London and New York by using Tom’s Etching Studio and Flux Factory, as such the title references the 3459 mile distance between the two cities.
http://www.fluxfactory.org/upcoming/3459/

 

 

 

thinking like a machine, Flux Factory, New York 20.7.2016 – 21.7.2016

July 27th, 2016

Since the beginning of the industrial revolution the human, especially the working human, has increasingly adapted to a coexistence with machines. The human has become a prosthesis for the non-organic body of the industrial factory. During early adaptation this occurred mainly on the material body, the hardware of humanity. Simple repetitive movements on the assembly line became the tasks of the workers to fulfill those duties the machine could not.

The promise was that humans of the future will not have to work, machines will lighten the load. However, the importance of ones identity being tied to her/his occupation became increasingly socially relevant.

With the invention of the computer, machines have moved away from hardware towards software; machines began to acquire a brain. In this new epoch, is it possible that human are still a prostheses of the machine? Now not only attached to the body but also an amendment to its thinking? It can seem that with the wish of creating machines that think like humans, we have also created humans that think like machines.

More and more a human defines itself by the work it does, no-matter how unnecessary or meaningless this activity is. It is often the case today that there is no need for working humans, as artificially intelligent systems can control and realize the whole cycle of industrial production. What do we do now that the human is redundant?
During the workshop participants will work with Austrian artist and Flux resident Niki Passath to create a robot from scratch. These robots will act together to become an amalgamated body, which will perform during the opening reception. The reception and exhibition will feature the robots made during the workshop.
http://www.fluxfactory.org/events/robot-making-workshop/
http://www.lar-magazine.com/#!Thinking-like-a-Machine-de-Niki-Passath/ckv5/578e8f790cf2779eabf0f9cd
http://www.newmediacaucus.org/fermenting-at-flux-live-active-cultures-part-1-niki-passath/

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